Toiminnallisesti kaksikielinen sairaanhoitajakoulutus -hanke (TOKASA) sai alkunsa Metropolia Ammattikorkeakoulun ja Tampereen ammattikorkeakoulun yhteistyönä vuoden 2021 alusta. Tällöin ammattikorkeakouluille annettiin tehtäväksi kehittää ja pilotoida toiminnallisesti kaksikielinen sairaanhoitajakoulutus, jonka tavoitteena on, että opiskelija valmistuttuaan ammattiin hallitsee myös suomen kielen ammatinharjoittamisen vaatimalla tasolla. TOKASA-koulutuksen opetuskielinä ovat suomi ja englanti. Opiskelijoilta ei edellytetä aiempaa suomen kielen osaamista, mutta englannin kielen osaamisen tulee olla vähintään B2-tasolla.
TOKASAssa suomen kielen oppiminen pohjautuu funktionaaliseen kielenoppimisen käsitykseen, jossa opiskelijan rooli osallistuvana toimijana korostuu ja hän pääsee käyttämään kieltä sellaisissa kielenkäyttötilanteissa, jotka ovat hänelle tarpeellisia ja merkityksellisiä. Opiskelija oppii ja havaitsee kieltä käyttämällä kielen eri muotoja ja sääntöjä sen sijaan, että opiskelisi niitä vain oppikirjasta. Oppimistilanteissa kieli nähdään aidosti vuorovaikutuksen ja ihmisten välisen yhteisymmärryksen mahdollistajana. TOKASAn periaatteena on ottaa suomen kieli heti aktiivisesti käyttöön, vaikka opiskelija aloittaisi kielen opiskelun aivan alkeista.
TOKASA-koulutuksessa suoritettava sairaanhoitajan (AMK) tutkinto on laajuudeltaan 210 opintopistettä. Koulutukseen haetaan yhteishaun kautta. TOKASA on järjestänyt vuosina 2021 ja 2022 omat valintakokeet, mutta vuodesta 2023 alkaen siirryttiin kansalliseen englanninkieliseen valintakokeeseen (International UAS Exam). Ensimmäiset TOKASA-ryhmät aloittivat opintonsa tammikuussa 2022 Tampereella ja Helsingissä. Koulutukseen kuuluu opetussuunnitelman mukaisten teoriaopintojen lisäksi EU:n ammattipätevyysdirektiivin edellyttämät ammattitaitoa edistävät harjoittelut eri kliinisissä ympäristöissä.
TOKASA-koulutusmallin kehittäminen alkoi alkuvuodesta 2021 ja jatkuu edelleen. Mallin kehittämiseksi tehtiin perusteellinen pohjatyö, jonka aikana kartoitettiin aiempia opetussuunnitelmia, tehtiin kirjallisuuskatsaus ja analysoitiin muiden korkeakoulujen hyviä käytänteitä. Keskeinen osa mallin kehittämistä on arviointitutkimus, johon kuuluu opiskelijoiden, opettajien ja harjoittelunohjaajien haastattelut sekä opiskelijoiden arvio harjoitteluympäristöstä (CALD-mittaus). Kehittämiseen kuuluu myös opetussuunnitelmien ydinainesanalyysi, TOKASA-pilottien opintojaksopalautteet, sidosryhmäwebinaarit sekä tiivis yhteistyö työelämän kanssa. Mallin kehittämiseen osallistuu hoitotyön opettajia, S2-opettajia, työelämän edustajia ja tutkijoita.
Koulutusmallin ensimmäinen versio julkaistiin syyskuussa 2023. Malli on luonteeltaan geneerinen ja sen voi ottaa kokonaan tai soveltuvin osin käyttöön millä tahansa koulutusalalla. Keskeistä koulutusmallissa on, että:
- Jokaisen opiskelijan kielitaitotaso arvioidaan opintojen alussa ja jokaiselle opiskelijalle määritellään yksilöllinen kielipolku.
- Suomen kieli integroidaan jokaiselle opintojaksolle.
- Substanssin opettaja ja S2-opettaja tekevät tiivistä yhteistyötä.
- Käytetään toiminnallisia opetusmenetelmiä aidoissa ympäristöissä.
- Hyödynnetään monipuolisia menetelmiä osaamisen arvioinnissa.
- Järjestetään yhteisopetusta ja -harjoittelua suomenkielisten opiskelijoiden kanssa.
- Suomen kielen oppimistavoitteet tehdään näkyviksi kielisopimuksen avulla ammattitaitoa edistävässä harjoittelussa.
- Opiskelijan ohjauksessa panostetaan integraation tukemiseen.
- Tehdään jatkuvaa yhteistyötä työelämän kanssa ja viedään kielitukea työpaikoille.
TOKASA-hanketta rahoitetiin opetus- ja kulttuuriministeriön sekä työ- ja elinkeinoministeriön TalentBoost-ohjelmasta 1.1.2021-31.12.2024, ja rahoitus jatkuu opetus- ja kulttuuriministeriön harkinnanvaraisesta rahoituksesta 1.1.2024-31.12.2025.
